Japanse Kudzubladeren..
.. overwoekeren alles op hun pad in Zac Henderson’s ‘Palimpsest’
Kudzu is in dit werk zowel onderwerp als symbool: een nostalgische markering van de thuisregio van de kunstenaar en een spookachtige representatie van de terugwinning van de menselijke ruimte door de natuur.
Er is een nieuw oeuvre van Zac Henderson uitgebracht met de titel ‘Palimpsest’. Gemaakt terwijl de kunstenaar nadacht over zijn geboorteplaats en de evoluerende relatie ermee, legt de serie gebieden met kudzu-plantengroei in de buurt van zijn huis vast, gefotografeerd met behulp van een nabij-infraroodtechniek. Het resultaat? Zeer oranje foto’s die je versteld doen staan.
Palimpsest van Zac Henderson – Een serie die gebieden met Kudzu-overwoekering vastlegt
Kudzu is een opvallende verschijning langs wegen en in beboste gebieden in het zuidoosten van de Verenigde Staten. Toen de invasieve plant in 1876 aan het Japanse paviljoen van de Philadelphia Centennial Exposition werd toegevoegd, werd hij naar Noord-Amerika gebracht. Kudzu (ook wel Japanse pijlwortel of Chinese pijlwortel genoemd) werd aanvankelijk op de markt gebracht als een klimmende siertuinplant, maar werd later gebruikt als erosiebestrijdingsmiddel op boerderijen en langs hellende wegen. De plant geeft echter ook de voorkeur aan het warme, vochtige weer, en zijn agressieve invasiviteit wordt aangetoond door het feit dat hij bomen, telefoonpalen en andere planten volledig kan verslinden.
De titel ‘Palimpsest’ betekent letterlijk: een manuscript of schrijfoppervlak dat opnieuw is gebruikt nadat de originele tekst is afgeschraapt of afgewassen, vaak nog met sporen van het eerdere schrift eronder.

Om terug te keren naar het zuiden en dichter bij zijn familie te zijn, ruilde Zac het busje in waarin hij en zijn vrouw fulltime woonden na dertien jaar onderweg te zijn geweest. Zijn relatie met kudzuplanten was veranderd, ook al waren er veel bekende gezichten en locaties, omdat hij een ander persoon was, net als alle anderen die weggaan en dan terugkomen.
Met zijn groeiende bevolking en voortdurend veranderende skyline, onderging de stad ook veranderingen, en hij begon zich er steeds meer van afgesneden te voelen. Om die reden ondernam hij actie en ging recht op ze af, om kudzubladeren en bomen een gedenkwaardig moment door de camera te geven.

Würggreep op onaangeroerde structuren
In Palimpsest richt kunstenaar Henderson zijn lens op een van de meest herkenbare – en stilletjes onheilspellende – natuurlijke kenmerken van het Amerikaanse Zuiden: kudzu. Deze klimplant, bekend om zijn snelle groei – tot een voet per dag – staat al lang bekend om zijn vermogen om bomen, gebouwen en zelfs hele landschappen te verstikken in een dichte, groene sluier. Voor de fotograaf is het een belangrijke metafoor, een visueel symbool van herinnering, verlies en transformatie.

De titel van de serie is ontleend aan de term die wordt gebruikt om een stuk schrijfmateriaal te beschrijven dat is uitgewist en overschreven, maar nog steeds sporen van het origineel draagt. Op dezelfde manier zijn de structuren die door deze plant worden opgeslokt niet helemaal verdwenen – ze blijven gedeeltelijk zichtbaar onder de bladeren, spookachtige herinneringen aan een verleden dat stilletjes is begraven maar nooit helemaal vergeten.

Henderson herinnert zich dat hij al als kind gefascineerd was door deze vormen en ze observeerde als langzaam bewegende, goedaardige monsters die over het landschap kropen. Voertuigen en gebouwen, ooit symbolen van menselijke aanwezigheid en permanentie, worden gereduceerd tot zachte contouren onder wat hij een ‘verstikkend bladerdeken’ noemt.
Gefotografeerd in nabij-infrarood krijgt de serie een surrealistische kwaliteit. De kudzu (die doorgaans diepgroen is) gloeit met een onverwachte oranje kleur – qua vorm vertrouwd, maar qua toon schokkend buitenaards. Deze visuele vertekening onderstreept Zac’s thematische verkenning van de vertekenende kracht van de tijd.

Kudzu is in dit werk zowel onderwerp als symbool: een nostalgische markering van de thuisregio van de kunstenaar en een spookachtige weergave van de terugwinning van de menselijke ruimte door de natuur.
Bron: Thursd.com