Bloeiende menselijke figuren van Jean-Michel Bihorel Digitally Bloom
Een mix van 3D-scantechnieken en procedurele modellering om een opeenvolging van zorgvuldig geplaatste houdingen te creëren.
Kunstenaar Jean-Michel Bihorel maakt gebruik van echte gedroogde bloemen om een prachtige digitale serie genaamd Flower Figures te creëren.
Echte gedroogde bloemen door Jean-Michel Bihorel
Bihorel maakt gebruik van echte gedroogde bloemen om een prachtige digitale serie genaamd Flower Figures te creëren. De Franse kunstenaar zegt dat dit project “een beetje experimenteler is dan wat ik normaal doe”, omdat zijn werk meestal karakters bevat met een cartooneske look en feel. Hier gebruikte hij 3D-scantechnologie om een bos gedroogde witte hortensia’s vast te leggen, die vervolgens werden vermenigvuldigd en gemodelleerd over een vrouwelijke vorm. Het resultaat is een nieuw wezen dat tegelijkertijd vertrouwd en prachtig fantasierijk is.
De Franse kunstenaar Jean-Michel Bihorel verbeeldt zijn Flower Figures in een aantal houdingen, waaronder hurken en achteroverleunen. Bij elke houding laat het personage het gemak van de beweging zien. De hortensia’s voelen aan als een met de hand gemaakt kostuum in plaats van iets dat volledig op de computer leeft.
Een digitaal geboetseerd vrouwtje gemaakt van gedroogde hortensiabloesem. Een enkele bloesem is minutieus vermenigvuldigd over het raamwerk van de vrouwelijke anatomie, waardoor een surrealistische digitale sculptuur is ontstaan die de natuurlijke en de fysieke wereld in elkaar over laat lopen.
“Hier gaat het om het uitbeelden van het contrast tussen de huid die je interface is met de wereld, wat je kiest om te laten zien aan de buitenwereld, en de innerlijke gevoelens.”
“Nu de schelp gebroken is, is het tijd voor een dans.”
In al deze composities is een mix van 3D-scantechnieken en procedurele modellering toegepast om een opeenvolging van zorgvuldig geplaatste houdingen te creëren. Ontspannen houdingen – zoals knielen, zitten en loungen – benadrukken elk een andere hoek van de anatomie van het beeld, waarbij de aandacht wordt gevestigd op het gezicht, de armen en de voeten, waar de bloemblaadjes elegant op de vloer vallen. Door de gedroogde aard van de bladeren straalt de sculptuur een warme gloed uit die zweeft tussen kleur en natuurlijkheid.