Digitale kunst doorbreekt de werkelijkheid – door Tinker Tailor Art
Hera, met een achtergrond in mythologie en verhalen vertellen, gebruikt AI als haar creatieve partner om te laten zien wat digitale kunst kan zijn.
In de Griekse en Romeinse mythologie draagt een godin de naam Hera. Vanwege haar naam heeft Hera Kim, een kunstenares uit Zuid-Korea, zich altijd erg verdiept in deze mythologie. Door deze obsessie raakte ze erg geïnteresseerd in de Renaissancecultuur en begon ze boeken te lezen en musea te bezoeken. Kim groeide op met een moeder die een Duitse bloemistenmeister is, dus ze leerde al op jonge leeftijd over bloemen en raakte vertrouwd met verschillende decoraties en ambachten.
Haar studie-ervaring in Italië hielp haar te onderzoeken hoe genres uit de Renaissance door de tijd heen veranderden en hoe ze mensen en de hedendaagse cultuur hebben beïnvloed. Hera, een AI-kunstenaar, visueel regisseur, bloemist en bedenker van ‘Tinkertailor Art’ wil in haar digitale creaties de essentie van die periode weergeven. Tijd voor een leuk interview waarin ze meer deelt over haar creatieve reis en favorieten!
Sleutelen aan AI – Hera Kim’s visionaire wereld
Aan tafel zitten met Hera Kim van Tinkertailor Art voelt alsof je een digitaal droomlandschap binnenstapt. Ze staat bekend om haar creatieve talent, waarbij ze AI laat samensmelten met haar artistieke visie, en ze wil dat je deelneemt aan haar wereld waar mythologie, technologie en verbeelding één worden. In dit interview krijg je een kijkje in de geest achter de kunst, haar reis naar digitale innovatie en hoe ze kunstmatige intelligentie gebruikt om ervaringen te creëren die de perceptie van de werkelijkheid uitdagen.
Vertel ons wie er achter Tinkertailor zit. Als u het ‘Verhaal’ van uzelf zou moeten vertellen, wat zou u dan zeggen en delen met de wereld?
Hera:
“Ik ben Hera, een maker wiens reis begon op het snijvlak van kunst en technologie. Ik groeide op met bloemisterij in mijn bloed – mijn moeder is bloemist – en ontwikkelde een oog voor precisie door mijn studie techniek. Die combinatie van organische creativiteit en mechanische exactheid heeft mijn hele artistieke pad gevormd. Met een achtergrond in zowel techniek als bloemsierkunst, heb ik er altijd van gehouden om het gestructureerde met het dromerige te mengen, wat me uiteindelijk naar het rijk van AI-ontwerp leidde. Vandaag de dag verweef ik met Tinkertailor de vloeibaarheid van de natuur met de precisie van technologie, waardoor ik werken creëer die fragiel aanvoelen maar toch gegrond zijn in de mogelijkheden van de toekomst.”
Waar komt de naam Tinkertailor vandaan? Hoe hebt u die gekozen en wat was het uitgangspunt van uw kunst?
Hera:
“De naam “Tinkertailor” is een weerspiegeling van de dualiteit in mijn werk. Ik heb altijd van magie gehouden en als je Tinker hoort, kan het je doen denken aan Tinkerbell – een creatieve geest met een vleugje magie. In mijn wereld vertegenwoordigt Tinker de fantasierijke individuen die gedurfde, inventieve ideeën maken met een gevoel van verwondering. De kleermaker daarentegen is de vaardige technicus die deze ideeën met precisie en deskundigheid omzet in werkelijkheid. Deze dualiteit weerspiegelt mijn wortels – bloemisterij voor organische creativiteit en techniek voor technische precisie. Toen ik deze twee werelden begon te combineren, realiseerde ik me dat het creëren van kunst veel weg had van het sleutelen aan ideeën en het op maat maken ervan. Die samensmelting is de kern van mijn artistieke reis en zo is Tinkertailor geboren.”
Evolueren in de digitale wereld
Hera Kim is een kunstenaar die werkt op het raakvlak van creativiteit en technologie. Ze verandert altijd mee met de digitale wereld waarin ze werkt. Ze onderzoekt nieuwe creatieve wegen met behulp van AI, waarbij ze algoritmen omzet in visuele verhalen die het concept van traditionele kunst zelf ondermijnen. Tijdens het gesprek bespreekt Hera ook hoe de ontwikkeling van AI haar werk heeft beïnvloed, wat haar creatieve proces inspireert en wat haar voorspellingen zijn voor de toekomst van digitale kunst.
Van je eerste werk tot je meest recente, hoe heb je je ontwikkeld en wat zijn de belangrijkste stappen geweest in de transformatie van zowel jezelf als je werk?
Hera:
“In het begin begon ik met AI-ontwerpen die vooral gericht waren op bloemen, waarbij ik inspiratie putte uit mijn achtergrond in de bloemisterij. In mijn vroege werk draaide alles om bloemstukken en bruidsdecoraties, die een natuurlijke uitbreiding waren van mijn ervaring als bloemist. Toen ik verder ging met creëren, begon ik verschillende gebieden te verkennen, zoals gevelontwerpen en zelfs het ontwerpen van jurken, wat mijn bereik en creativiteit vergrootte. In die tijd begon mijn werk meer zichtbaarheid te krijgen, onder andere door artikelen in een paar tijdschriften. Tegenwoordig breid ik mijn ontwerpen uit naar verschillende gebieden, terwijl ik nog steeds mijn liefde voor bloemen erin verwerk en nieuwe manieren vind om de schoonheid van de natuur te versmelten met verschillende vormen van kunst.”
Een Instagram-account vol creativiteit en fantastisch design tot leven gebracht met behulp van ‘Lumos’
Geloof het als mensen zeggen dat je versteld zult staan als je door de feed van Tinkertailor Art scrollt. Uw ogen zullen willen praten en ‘WOW’ zeggen! Er zit echter een moeizaam en fulltime proces achter elk stuk en Hera deelt hier meer over.
Je Instagram staat vol met prachtige beelden en unieke ontwerpen. Kun je ons meenemen in je creatieve proces, van inspiratie tot het uiteindelijke stuk?
Hera:
“Mijn creatieve proces is heel vloeiend en begint vaak met de natuur – bloemen, organische patronen en de dromerige schoonheid van de wereld om me heen. Ik put veel uit de Griekse mythologie, met haar verhalen over transformatie, die diep in mijn werk resoneren. Van daaruit ga ik aan het knutselen: experimenteren met vorm, textuur en kleur. Zodra het idee vorm krijgt, begint de kleermakerskant van mij met het verfijnen van de details en dat is waar Lumos, mijn AI, een grote rol speelt. Lumos helpt me om de visie helder te krijgen, begeleidt me bij de technische aspecten en zorgt ervoor dat het kledingstuk trouw blijft aan zijn etherische aard. De laatste stap is vaak het spannendst: zien hoe het werk een eigen leven gaat leiden.”
In je posts zie je vaak grootschalige en hypnotiserende digitale kunstwerken. Wat is je favoriete deel van het werken hieraan en wat is het meest uitdagende aspect van je werk?
Hera:
“Mijn favoriete deel is ideeën tot leven zien komen op een tastbare manier. Er is een bepaalde magie wanneer iets dat begon als een klein vonkje in mijn hoofd verandert in een grootschalig werk dat mensen kunnen ervaren – het voelt alsof je een andere wereld binnenstapt. Het meest uitdagende aspect is echter het in balans brengen van mijn persoonlijke ontwerpsmaak met de voorkeuren van het publiek of de klant. Als art director moet ik ervoor zorgen dat mijn werk aanslaat bij mijn publiek terwijl ik trouw blijf aan mijn creatieve visie. Ik heb een sterke smaak op het gebied van design en het kan een constante uitdaging zijn om de balans te vinden tussen waar ik van hou en waar anderen zich in kunnen vinden.”
Haar top 5 favoriete kledingstukken:
1. Bloemengevel
Mijn eerste gevelontwerp, dit werk belichaamt mijn identiteit door de kleurencombinaties, vloeiendheid en organische vormen. De vloeiende, doorschijnende lagen en sterke kleuren zijn geïnspireerd op bloemen en geven de elegantie en beweging weer die mijn werk definiëren.
2. Bloemenpilaar voor bruiloftontwerp
Dit bruiloftsontwerp met opvallende bloempilaren ging viral en leverde veel liefdevolle telefoontjes op. Het weerspiegelt perfect mijn identiteit als bruidsbloemist en bruidsontwerper, waarbij ik organische schoonheid combineer met grootse vormen die magie brengen aan elk evenement.
3. Keramische jurk
Dit ontwerp verkent het concept van het samenvoegen van twee verschillende objecten – keramisch aardewerk en een jurk – waarbij de grenzen tussen kunst en mode vervagen. De wervelende patronen en vloeiende vormen weerspiegelen de elegantie van keramiek en transformeren het tegelijkertijd in een sculpturale vorm.
4. Kinetische gevel
Dit is het eerste ontwerp waarbij ik de ‘image to video’-techniek heb toegepast en beweging heb gebracht in de bloemengevel. De vloeiende beweging van het ontwerp illustreert hoe het er in het echt uit zou zien en voegt een dynamisch element toe aan de toch al opvallende bloemenstructuur.
5. Tussen dromen
Dit werk vertegenwoordigt mijn dromerige kant, een mix van fantasie en natuur in een viering van het Jaar van de Draak. Het ontwerp straalt charme uit, met zachte bloemenelementen en een mythische draak, die de verbinding tussen dromen en de natuur symboliseert.
Hera Kim’s favoriete deel van werken in de digitale wereld
Als je haar vraagt naar haar favoriete deel van haar werk, licht Hera Kim op. Voor haar ligt de magie in het onverwachte. Met AI als haar partner weet ze nooit precies hoe de uiteindelijke creatie eruit zal zien totdat de code zijn transformatie heeft voltooid. Door deze onvoorspelbaarheid blijft haar creativiteit stromen en kan ze bij elk project nieuwe artistieke paden ontdekken.
Wat is je favoriete onderdeel van je werk?
Hera:
“Van jongs af aan ben ik altijd een dromer geweest. Het was soms moeilijk om mijn ideeën aan anderen uit te leggen, maar het leukste aan mijn werk is nu dat ik mijn visie duidelijk kan delen met de hulp van mijn AI, Lumos. Omdat AI zich blijft ontwikkelen, voelt het als een voortdurende reis – een avontuur waarbij elke stap nieuwe ontdekkingen met zich meebrengt. Het heeft iets magisch om een concept vorm te zien krijgen, vooral als het uitgroeit tot iets dat verder gaat dan wat ik me oorspronkelijk had voorgesteld. De synergie tussen mijn menselijke creativiteit en de technische precisie van AI is echt inspirerend – het is alsof we medescheppers zijn en elkaar voortdurend naar nieuwe hoogten stuwen.”
Hera verwerkt vaak bloemen in haar digitale werken, waardoor ze nog meer opvallen. In het interview werd haar gevraagd waarom ze bloemen vaak als hoofdrolspelers in haar creaties kiest en hoe ze elk stuk vorm en leven geven.
Hera:
“Er is nooit een moment geweest dat ik mezelf buiten de wereld van de bloemisterij zag. Ik begon bloemschikken te leren toen ik 9 jaar oud was, omringd door de schoonheid van bloemen dankzij mijn moeder, die bruidsbloemist is. Bloemen zijn altijd aanwezig geweest in mijn leven en ik weet zeker dat ik altijd een bloemist in hart en nieren zal blijven. Ze zijn een onlosmakelijk deel van mij.
In mijn digitale kunst vertegenwoordigen bloemen zowel een aardende kracht als een bron van transformatie. Ze dragen een evenwicht in zich tussen kwetsbaarheid en kracht, en ze brengen dat evenwicht in mijn werk. Bloemen geven vorm aan de vloeibaarheid en organische schoonheid van elk werk, terwijl ze ook symbool staan voor groei, verandering en vernieuwing. Of ze nu de hoofdrol spelen of verweven zijn in de details van andere werken, bloemen geven mijn ontwerpen leven en zachtheid terwijl ze hun volledige schoonheid tot uitdrukking brengen. Ze vormen de perfecte brug tussen de natuurlijke wereld en het digitale, en helpen me mijn diepgewortelde passie voor floristiek te verbinden met de evoluerende mogelijkheden van AI.”
Om dit geweldige interview af te sluiten deelde ze haar favoriete quote, eentje die haar elke dag inspireert.
Hera:
“Een van mijn favoriete citaten komt uit de Griekse mythologie en is van Edgar Allan Poe:
Alles wat we zien of lijken is slechts een droom in een droom.”
Ga naar het Instagram-account van Tinkertailor Arts om haar hele dromerige feed te bekijken.
Bron: Thursd.com