Geschreven door n.paulussen op . Gepost in Niet gecategoriseerd.
Kijk hoe de verse bloemen van Marginpar in koele blauwe tinten een fascinerend contrast en intrigerende bloemontwerpen creëren.
Wanneer BLOOM’s passie, creativiteit en uitzonderlijke zomerbloemen van Marginpar samenkomen, moet het resultaat magisch, inspirerend en tijdloos zijn. Voor dit trendontwerpproject kreeg BLOOM de kans om magie te creëren uit de leegte van een woestijn, met de juiste hoeveelheid kleur en textuur voor een perfect ‘Desert Retreat’-moment.
Het Desert Retreat trendproject getuigt van hun toewijding aan het inspireren, creëren en verbinden van bloemenliefhebbers over de hele wereld. De ontwerpconcepten van Desert Retreat laten de veelzijdigheid en creatieve mogelijkheden zien die schuilen in de verbazingwekkende zomerbloemen van Marginpar.
Desert Retreat; een samenspel van de elementen
De natuurlijkheid van de woestijn herleeft! De zanderige woestijnsfeer, afgewisseld met frisse bloemen in koele blauwe tinten, creëert een fascinerend contrast en doet denken aan de natuurlijke elementen water en lucht, die frisse vitaliteit in het dorre landschap blazen. Vazen in warme zandtinten met craquelé, marmereffecten en lopende glazuren weerspiegelen ook de woestijnkenmerken in het vakmanschap. Hier versmelten de elementen van de aarde met de archaïsche charme van de woestijn om een buitenlands verlangen te creëren.
Oppervlakte-effecten van de woestijngrond
De onvolmaakte schoonheid van de ware staat van de natuur vervangt perfectie. Een met klei gedecoreerde schaal met sporen van barsten brengt de levendigheid van de woestijn bijna tastbaar over via het organische oppervlak. Dit geeft het stuk zijn eigentijdse, archaïsche uitstraling, geïnspireerd door de rauwe schoonheid van de natuur. Marginpar’s variëteiten Clematis Amazing® Vienna, Clematis Amazing® Kibo, Delphinium Blue Donna, Delphinium Guardian Lavender, Eryngium Supernova Questar® en Eryngium Orion Questar® voegden de juiste textuur en kleur toe, complimenteerden de dramatische scheuren van de woestijn en veranderden het in een prachtige puinhoop.
De spanning van de materiaalcombinatie
Milieuvriendelijke en duurzame materialen in lichte zanderige en natuurlijke tinten, zoals de gedroogde waterhyacint die hier is gebruikt, zijn in harmonie met het streven naar meer duurzaamheid. Begeleid door bloemige blauwtinten uit het brede assortiment van Marginpar is het resultaat een look die het fascinerende samenspel van de elementen water en lucht illustreert.
Gelaagdheidseffecten van de zandduinen
Imitatie gelaagdheidseffecten zoals rotsen of texturen zoals duinen brengen de charme van het woestijnlandschap ook naar dit stuk. Hiervoor worden ruwe, gedroogde strelitzia bladeren gerangschikt om de vorm van duinen na te bootsen. Hun golvende bladstructuren zijn ideaal voor dit display en kunnen achter elkaar worden gelegd.
Een eerbetoon aan vakmanschap
In plaats van een merkloze keramische pot is de basis van dit stuk een handgemaakte schaal. De pot dankt zijn trendy karakter aan het gebruik van gedroogde waterhyacinten, die niet noodzakelijk symmetrisch zijn gerangschikt maar in alle richtingen lopen om een handgemaakte look te creëren.
Zomerbloemen voor trendy ontwerpen
Marginpar is een bloemenmerk dat het hele jaar door zomerbloemen kweekt. Ze zijn al 35 jaar toegewijd aan het maken van de meest uitzonderlijke snijbloemen. Het bedrijf legt een speciale focus op innovatie, wat wordt weerspiegeld in het brede scala aan soorten die ze kweken. De zomerbloemen zijn ongetwijfeld een geweldige aanvulling en trendy bloemen om te verwerken in je bloemenontwerpen voor dit jaar! Ze brengen kleur, textuur, karakter en veelzijdigheid in elk bloemstuk.
Van clematis tot eryngium en ridderspoor, zomerbloemen voegen niet alleen kleur toe, maar ook een luxueuze toets die de kwaliteit en het uitzicht van elk bloemstuk verhoogt. De Desert Retreat trendontwerpen van BLOOM’s laten zien dat de ontwerpmogelijkheden met zomerbloemen grenzeloos zijn!
Geschreven door n.paulussen op . Gepost in Niet gecategoriseerd.
Textielkleur van duurzame, op de natuur gebaseerde kleurstoffen
De alchemie van de natuurlijke wereld houdt Sasha Duerr dagelijks bezig. Voor deze kunstenaar, ontwerper en docent uit Californië vormen de plantenwereld en de ontelbare kleuren die daaruit gewonnen kunnen worden een eindeloze bron van inspiratie, verwondering, experimenten en spel. Sasha is auteur van verschillende boeken over natuurlijk verven en een gepassioneerde stem voor slow-fashion en regeneratief design. Ze wordt alom beschouwd als een van de leidende stemmen binnen de wereld van op planten gebaseerde paletten.
Ze heeft een diepgewortelde passie voor de natuur en een toewijding aan ecologische praktijken en blijft belangrijke bijdragen leveren aan de wereld van duurzame mode en textiel door haar innovatieve werk met op planten gebaseerde kleurstoffen. Sasha is in wezen een pionier op het gebied van natuurlijke kleuren met expertise in het creëren van levendige en diverse paletten van organische materialen. Deze praktijk heeft wijdverspreide erkenning en lof gekregen. Door haar boeken, workshops, samenwerkingen en uitgebreide onderzoek verandert ze de manier waarop kleurstoffen worden waargenomen en gebruikt in de mode-industrie.
Sasha verkent de wereld van natuurlijke kleurstoffen op plantaardige basis
Sasha, die ook professor is, staat bekend om haar werk met kleurenpaletten op plantaardige basis. Ze loopt zelfs voorop in de slow fashion beweging, een vorm van duurzame mode en is erkend voor haar werk op dit gebied.
Sasha legt haar fascinatie voor planten en plantaardige kleurstoffen uit:
“Ik had het geluk dat ik opgroeide en het grootste deel van mijn tijd buiten doorbracht. Als kind verdeelde ik me een paar jaar lang om de zes maanden tussen de noordelijke kustbossen van Downeast Maine en de vulkanische regenwouden van het Big Island van Hawaï. Het contact met deze zeer verschillende ecosystemen op zeer jonge leeftijd verdiepte mijn liefde, respect en relatie met planten.”
Haar benadering is zowel oud als modern en helemaal van deze tijd. Ze richt zich op de natuur als inspiratiebron en gebruikt planten om subtiele, schilderachtige tinten te creëren. Ze concentreert haar praktijk en onderzoek op het gezamenlijke kleurpotentieel van onkruid, voedsel- en bloemenafval en lokale en seizoensgebonden ingrediënten.
Sasha’s reis op het gebied van natuurlijke kleurstoffen begon met een fascinatie voor de mogelijkheden van onkruid, voedsel, bloemenafval en lokaal gewonnen ingrediënten om prachtige en duurzame kleuren te creëren. Door de kracht van planten, zeewier en andere natuurlijke materialen te benutten, heeft ze een wereld aan mogelijkheden geopend voor milieuvriendelijke verfprocessen via een benadering waarbij normaal gesproken over het hoofd geziene en afgedankte grondstoffen worden omgezet in waardevolle pigmenten. Dit verlevendigt oude stoffen en vermindert afval.
Over waarom ze kleuren op plantaardige basis zo waardeert, zegt Sasha:
“Er is zoveel unieks in kleuren op plantaardige basis. Sommige eigenschappen van natuurlijke kleurstoffen of natuurlijke kleuren waar de industrie minachtend naar kijkt, maken ze juist mooi.”
Met het oog daarop wordt de ecologisch verantwoorde aanpak van de innovatieve kunstenares van onschatbare waarde geacht voor het maken van betere ecologische keuzes en om in harmonie te blijven met de cyclus en het aanbod van de natuur. Dit bereikt ze door haar toewijding aan het gebruik van natuurlijke materialen en duurzame methoden.
Het creëren van en werken met kleurstoffen gemaakt van planten, zeewier en andere natuurlijke materialen kan volgens haar de ecologische en botanische kennis van mensen vergroten, een coöperatieve houding stimuleren en een positieve invloed hebben op ecosystemen.
Sasha:
“In mijn praktijk als kunstenaar ben ik altijd gefascineerd door natuurlijke kleuren en hun vermogen om te verrassen. Schitterende tinten zijn te vinden in de alledaagse omgeving – van compostkleuren na een etentje met vrienden tot een regenboog van het onkruid waar we elke dag zonder erbij na te denken aan voorbij lopen. Er zijn zoveel manieren waarop het werken met natuurlijke kleuren ons diep kan verbinden met mensen, plaatsen en de planeet. Ik ben me er voortdurend van bewust dat ik werk volgens het schema van de natuur, niet alleen volgens mijn eigen schema. Dit stelt me in staat om direct betrokken te zijn bij de natuurlijke wereld, gemeenschappen en individuen, en ook bij de levenscyclus van een plant in relatie tot mijn eigen levenscyclus.”
En met deze inspanningen draagt ze bij aan de wereld van duurzame kleurstoffen en legt ze de basis voor een meer bewuste en milieuvriendelijke mode-industrie die natuurlijke materialen omarmt en regeneratieve praktijken toepast. Deze inspanningen tonen ook het grote potentieel van duurzame kleurcreatie in schoonheid en creativiteit.
Welke materialen gebruikt ze om dit te bereiken?
Sasha’s creatieve proces omvat het gebruik van een breed scala aan plantaardige materialen om levendige en duurzame kleuren te creëren. Deze materialen omvatten:
Onkruid en invasieve planten
Hiermee demonstreert ze het potentieel van ongewenste planten uit de omgeving om kleurrijke kleurstoffen te creëren. In dit opzicht kunnen gewone onkruiden en invasieve soorten, zoals zuur gras, worden getransformeerd in opvallende kleuren. Dit idee creëert een paradigmaverschuiving en moedigt mensen aan om deze vaak over het hoofd geziene hulpbronnen te gebruiken. Haar concept moedigt in feite een verschuiving in perceptie aan en benadrukt de waarde van deze planten voor het maken van duurzame kleurstoffen.
Bladeren en bloemen
Bladeren en bloemen van verschillende plantensoorten dragen bij aan Sasha’s gevarieerde kleurenpalet. Voorbeelden zijn eucalyptusbladeren, die een reeks aardetinten bieden, en loquatbladeren, die levendige gelen opleveren. Haar gebruik van deze natuurlijke plantaardige bronnen toont het brede spectrum van kleuren die kunnen worden afgeleid van natuurlijke bronnen.
Conussen van sequoia
Sasha gebruikt Redwood kegels, een natuurlijk bijproduct van de majestueuze Redwood boom, om unieke en aardse tinten te creëren. Deze kegels geven een diepbruine kleur en voegen een vleugje natuurlijke schoonheid toe aan het verfproces.
Zeewier
Als voorstander van duurzame praktijken onderzoekt Sasha ook het gebruik van zeewier in haar verfproces. Zeewier kan een scala aan prachtige kleuren opleveren, van subtiele groentinten tot rijke blauwtinten, waardoor de mogelijkheden voor het maken van duurzame verf worden uitgebreid.
Voedselverspilling
Sasha omarmt ook het concept van ‘voedsel als kleurstof’ en hergebruikt keukenafval en etensresten om rijke kleuren te produceren. Materialen zoals uienvellen, granaatappelschillen, avocadopitten en citrusschillen kunnen worden getransformeerd in natuurlijke kleurstoffen en bieden zo een duurzaam alternatief voor het weggooien van deze organische resten.
Dit zijn slechts een paar voorbeelden van de plantaardige materialen die ze gebruikt in haar verfproces, door middel van de innovatieve aanpak die het verkennen van lokaal beschikbare bronnen aanmoedigt, waarbij ze het belang van duurzame praktijken en het potentieel voor schoonheid in de natuurlijke wereld benadrukt.
Haar boeken, publicaties, onderwijsinitiatieven en samenwerkingsverbanden
Sasha’s expertise is vastgelegd in haar opmerkelijke boeken, die inderdaad waardevolle bronnen zijn voor iedereen die geïnteresseerd is in natuurlijke kleurstoffen en duurzame praktijken. The Handbook of Natural Plant Dyes’ is een uitgebreide gids die de kunst van het verven met plantaardige materialen onderzoekt, met stap-voor-stap instructies en inzicht in verschillende verftechnieken.
Haar tweede boek ‘Natural Color’ verkent het snijvlak van slow food, slow fashion en natuurlijke kleurstoffen. Het laat haar innovatieve benadering van kleurcreatie zien en benadrukt de ecologische en sociale impact van het gebruik van natuurlijke kleurstoffen.
Sasha’s andere publicatie ‘Natural Palettes’ bevat een fascinerende verzameling kleurenpaletten en essays die kleuren verbinden met landschappen, geneeskrachtige planten, levensstijlervaringen en meer.
Ze is ook de auteur van het boek ‘Natural Color: Vibrant Plant Dye Projects for Your Home and Wardrobe’, dat een prachtig gefotografeerde gids bevat van het volledige scala aan beschikbare plantaardige kleurstoffen, afkomstig van veelvoorkomende vruchten, bloemen, bomen en kruiden, met bijbehorende projecten. In het boek beschrijft Sasha, met behulp van duurzame methoden en ambachtelijke technieken, realiseerbare manieren om de oneindige kleurmogelijkheden toe te passen in huizen en garderobes. Het boek is ingedeeld per seizoen en bevat recepten om van alles te verven, van jurken en truien tot vloerkleden en servetten.
Als adjunct-professor aan het California College of the Arts heeft ze ook een belangrijke rol gespeeld bij het vormgeven van het curriculum en het geven van cursussen op het snijvlak van natuurlijke kleuren, slow food, slow fashion en sociale praktijken. Ook geeft ze workshops en evenementen om haar kennis te delen en mensen de wereld van natuurlijke kleurstoffen te laten ontdekken.
Haar samenwerkingsverbanden met gelijkgestemde organisaties zoals Fibershed en Greenpeace versterken haar invloed, omdat ze werkt aan een duurzamere en bewustere textielindustrie.
In 2007 richtte ze ook het Permacouture Instituut op om de verkenning van regeneratieve ontwerppraktijken voor mode en textiel aan te moedigen.
Haar erkenning en invloed
Sasha’s baanbrekende werk heeft veel erkenning en lof geoogst. Haar op planten gebaseerde kleurenpaletten en regeneratieve ontwerppraktijken zijn tentoongesteld in galeries en musea in de VS en daarbuiten.
Haar innovatieve aanpak is ook vermeld in publicaties als de New York Times, American Craft Magazine, Domino en Elle Decor UK. Deze aanpak heeft de aandacht getrokken van zowel professionals als liefhebbers.
Bovendien hebben haar optredens op podcasts als Sustainable World Radio en Green Dreamer haar ook in staat gesteld een breder publiek te bereiken, waardoor het bewustzijn over de kracht en het potentieel van natuurlijke kleurstoffen is toegenomen.
Ze zegt dat haar succes in al deze inspanningen te danken is aan haar passie voor duurzame mode en haar toewijding aan het gebruik van natuurlijke materialen.
Geschreven door n.paulussen op . Gepost in Niet gecategoriseerd.
Er is altijd een alternatief.
Steekschuim, het materiaal dat veel gebruikt wordt in de bloemenindustrie, wordt vaak geassocieerd met gemak en eenvoud bij het maken van bloemstukken. De afgelopen 60 jaar is het de populairste basis geweest voor bloemontwerpen en -creaties. In principe is het bedoeld om water vast te houden voor de bloem en ook om stabiliteit te creëren in bloemstukken die meer structuur nodig hebben, waardoor ze stijver worden. Voor sommige bloemontwerpen is het zelfs het enige materiaal waarmee sommige ontwerpen gemaakt kunnen worden.
Maar ondanks het wijdverspreide – en praktisch populaire gebruik – is steekschuim steeds meer onder vuur komen te liggen vanwege de negatieve effecten. Terwijl het aan de ene kant is uitgegroeid tot bijna een must-have in bloemstukken, wordt het aan de andere kant op talloze manieren als schadelijk beschouwd. Van de schadelijke effecten op het milieu tot de gezondheidsrisico’s, dit materiaal haalt altijd de krantenkoppen. En niet op een positieve manier.
Wat is steekschuim?
Steenschuim, ook bekend als fenolschuim, is een sponsachtig, door de mens gemaakt materiaal dat speciaal is ontworpen om water vast te houden en bloemenarrangementen te ondersteunen. Het is meestal groen van kleur en komt in verschillende vormen en maten.
Steekschuim werd in de jaren 1950 uitgevonden door productontwerper Vernon Lewis Smithers, de oprichter van Smithers-Oasis, een bedrijf uit Ohio dat gespecialiseerd is in bloemisterijproducten. Steekschuim bestaat grotendeels uit fenolformaldehyde, een soort synthetisch plastic. Door het ontwerp kan het langere tijd water vasthouden, waardoor snijbloemen gehydrateerd blijven en op hun plaats blijven in arrangementen. Vanwege het gemak gebruiken veel bloemisten en bloemontwerpers over de hele wereld het in hun arrangementen. Tegenwoordig wordt het door verschillende merken geproduceerd. En tegenwoordig weten we meer dan toen.
Voor bloemisten heeft het veel voordelen. Ten eerste kan het, denkbaar, meer water vasthouden dan zijn gewicht, waardoor het een waterbron en stabilisator is die bloemen langer vers houdt. Bovendien is het licht, duurzaam en gemakkelijk te snijden en te vormen, waardoor het een gemakkelijker materiaal is om te vervoeren als het gebruikt wordt in bloemstukken. Daarnaast is steekschuim buigzaam en biedt het stabiliteit aan arrangementen, waardoor bloemen niet verschuiven of uit hun plaats vallen. Deze kwaliteiten maken het een materiaal dat zuinig omspringt met grondstoffen voor bloemisten en bloemenontwerpers.
Deze redenen verklaren misschien waarom het op grote schaal is omarmd door de bloemenindustrie, een ontwikkeling die nog wordt versterkt door de verzekering van de makers van het materiaal dat ze zich inzetten voor duurzaamheid.
Wat zijn de zorgen rond steekschuim?
Maar ondanks de populariteit heeft steekschuim steeds meer te kampen met kritiek vanwege de nadelige gevolgen, niet alleen voor het milieu, maar ook voor de gezondheid van mensen. Met de huidige bloementrends die meer gericht zijn op duurzaamheid en – in grote mate – gezondheid en veiligheid, zijn er voortdurend zorgen geuit over dit materiaal dat over het algemeen – en heel ironisch – de groene kleur heeft die geassocieerd wordt met de natuur en alles wat organisch en biologisch afbreekbaar is.
De gevolgen van steekschuim voor de gezondheid en het milieu worden steeds zorgwekkender, omdat steekschuim niet biologisch afbreekbaar is, bijdraagt aan de vervuiling door microplastics, chemische stoffen uitspoelt, beperkte recyclingmogelijkheden heeft en een niet-duurzame bron verbruikt.
Om te beginnen is steekschuim gemaakt van niet biologisch afbreekbaar plastic, voornamelijk fenolformaldehyde. Eenmaal weggegooid, breekt het niet op natuurlijke wijze af en blijft het – zeker weten – voor onbepaalde tijd in het milieu aanwezig. Wat betekent dat? Dit betekent dat het op lange termijn zorgt voor vervuiling door microplastic en ophoping van afval op stortplaatsen.
Microplasticvervuiling ontstaat door de hardnekkige niet biologisch afbreekbare aard van het materiaal, wat betekent dat ook al wordt het afgebroken – want soms breekt het helemaal niet af – dit pas na honderden of duizenden jaren gebeurt. En als het dat doet, breekt het nog steeds af in kleinere deeltjes, die blijven hangen en op hun beurt bijdragen aan de crisis van microplasticvervuiling. Microplastics kunnen ecosystemen infiltreren en risico’s vormen voor wilde dieren, zeeleven en zelfs de menselijke gezondheid wanneer ze via de voedselketen worden geconsumeerd.
Het verwijderen van steekschuim is daarom een belangrijke uitdaging. Degenen die het gebruiken, gooien het vaak weg in gootstenen en afvoeren die uiteindelijk verstopt raken en het materiaal komt uiteindelijk toch in het milieu terecht, wat een bedreiging vormt voor de duurzaamheid en gezondheid van mens en dier.
Steekschuim bevat ook verschillende chemicaliën – en giftige stoffen – die vrijkomen in het milieu. Het bevat bijvoorbeeld formaldehyde, een vluchtige organische stof (VOS) die bekend staat als kankerverwekkend, fenol en roet, die allemaal vrijkomen in het milieu.
Het kan ook verschillende andere additieven bevatten, zoals kleurstoffen, antimicrobiële stoffen en vlamvertragers. Deze additieven kunnen extra chemicaliën in het milieu brengen wanneer het schuim afbreekt. Hoewel de specifieke gezondheidsrisico’s van deze additieven kunnen variëren, geeft hun aanwezigheid nog steeds aanleiding tot bezorgdheid over hun mogelijke toxiciteit en schadelijke gevolgen voor het milieu.
Zorgen over steekschuim
Wanneer het materiaal in contact komt met water, kunnen deze chemicaliën en additieven uitlogen in het omringende milieu, waardoor de waterbronnen vervuild raken en gezondheidsrisico’s ontstaan voor zowel mensen als waterdieren.
Bovendien lopen bloemisten, bloemenhobbyisten en bloemontwerpers die constant – en regelmatig – steekschuim gebruiken een grote kans om blootgesteld te worden aan gevaarlijke chemicaliën, waardoor ze een groter risico lopen op gezondheidsproblemen. Langdurige blootstelling aan formaldehyde kan ademhalingsproblemen, huidirritatie en allergische reacties veroorzaken. Mensen met aandoeningen zoals astma of gevoeligheden voor chemicaliën kunnen extra gevoelig zijn voor deze gezondheidseffecten.
Bovendien stoot steekschuim tijdens de productie gevaarlijke stoffen uit die kunnen bijdragen aan luchtvervuiling en die schadelijk zijn voor de gezondheid van mens en dier en voor het milieu. Bovendien gaat het industriële productieproces gepaard met uitstoot van broeikasgassen die het probleem van de klimaatverandering, een cruciaal probleem in de moderne samenleving, nog groter maken. In deze context vereist de productie van steekschuim de winning van niet-hernieuwbare grondstoffen, zoals aardolie en aardgas. En het energie-intensieve productieproces draagt op zijn beurt weer bij aan de uitstoot van broeikasgassen en versterkt de uitputting van waardevolle natuurlijke hulpbronnen.
Toch is het recyclen van steekschuim een uitdaging vanwege de complexe samenstelling, die bestaat uit een mengsel van plastic harsen en talloze andere verbindingen. Het gebrek aan goede recyclagefaciliteiten en -mechanismen maakt het probleem nog groter, waardoor een groot deel van het steekschuim op stortplaatsen, in de gootsteen of in het riool terechtkomt. Het onvermogen om steekschuim effectief te recyclen draagt dus bij aan de ophoping van plastic afval en verergert de aantasting van het milieu. Het betekent ook dat de cyclus van plasticvervuiling blijft voortduren.
Zijn er alternatieven? Moet je overstappen?
Hoewel het de moeite waard is om op te merken dat de gezondheidsrisico’s van steekschuim voornamelijk voortkomen uit beroepsmatige blootstelling en langdurig en herhaald contact, en de milieuschade die wordt veroorzaakt doordat steekschuim niet biologisch afbreekbaar is en dus niet in het milieu achterblijft, is het toch van vitaal belang om de milieuproblemen en de potentiële gezondheidsrisico’s die het met zich meebrengt in overweging te nemen.
Daarom is het van cruciaal belang om duurzame alternatieven te zoeken. En ja, er zijn tal van opties die slimme bloemisten, bloemenhobbyisten en bloemenontwerpers kunnen gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld milieuvriendelijke verpakkingstechnieken gebruiken, zoals het onderzoeken van de mogelijkheid van organische en biologisch afbreekbare materialen zoals gebladerte, takken of zelfs herbruikbare containers gevuld met water om bloemen op hun plaats te houden.
Kleine plastic buisjes of flesjes kunnen ook worden gevuld met water en aan individuele stelen worden vastgemaakt, zodat de bloemen worden gehydrateerd zonder dat er steekschuim nodig is. Ook kan bloemendraad en -tape worden gebruikt om bloemen in arrangementen vast te zetten zonder dat dit materiaal nodig is. Deze producten zijn overal verkrijgbaar, niet duur en, nog belangrijker, milieuvriendelijk. Ze zijn bijzonder geschikt voor delicate bloemen of gebladerte.
Je kunt denken aan het gebruik van draad in combinatie met mos, gevlochten takken, of gebruik alternatieve plasticvrije bloemenblokken die tegenwoordig op de markt zijn.
Er bestaan ook duurzame mechanismen om water vast te houden, zoals herbruikbare gaasroosters of waterabsorberende gels. Deze gels kunnen water absorberen en vasthouden, waardoor de bloemen gehydrateerd worden en structurele ondersteuning krijgen zonder de nadelen voor het milieu die geassocieerd worden met steekschuim. Een praktische bloemist kan deze producten van onschatbare waarde vinden.
Bloemkikkers of kenzans, metalen of glazen apparaten met kleine stekels die bloemstelen op hun plaats houden, zijn ook een handig alternatief. Ze kunnen voor meerdere arrangementen worden gebruikt en hergebruikt en maken steekschuim overbodig. Daarnaast kunnen houten krukjes en mos ook worden gebruikt in bloemstukken.
Punt van overweging
Hoe handig steekschuim ook lijkt, de tekortkomingen zijn groter dan de voordelen. Ooit geprezen om zijn handigheid in de bloemenindustrie, wordt het steeds vaker gedocumenteerd als een bedreiging voor het milieu en de gezondheid. Als verantwoordelijke samenleving is het daarom van cruciaal belang om duurzame alternatieven te onderzoeken die de schade aan het milieu en de gezondheid van mens en dier minimaliseren, terwijl er toch creatieve en prachtige bloemstukken mogelijk zijn.
Misschien is het een idee om als industrie plastic schuim volledig te verbieden, zoals de Chelsea Flower Show in 2021 heeft gedaan. (De @the_rhs is de grootste voorstander van #nofloralfoam met het verbannen van plastic schuim van alle tentoonstellingen en shows).
Geschreven door n.paulussen op . Gepost in Niet gecategoriseerd.
Heb je ooit gehoord van deze ranonkel (Perzische boterbloem)? Ze maakt indruk in elk arrangement.
Charlotte ranonkel is een showstopper
De ranonkel Charlotte is allesbehalve gewoontjes en een van de meest gewilde Japanse ranonkels aller tijden. Met hun topzware bloemen doet deze mega ranonkel niet onder voor een pioen en is ze een geweldige toevoeging aan een los arrangement geïnspireerd op de tuin.
Er is geen betere manier om meer te weten te komen over deze Aziatische schoonheid dan te spreken met ranonkel- en Japankenner Kenishi Saito, de COO Managing Director van het Japan Flowers and Plants Export Association JFPEA Office, die vele jaren ervaring heeft in het leggen van contacten met de Japanse bloemenmarkt en de promotie van haar bloemenproducten. Hij deelt zijn mening over de ‘Charlotte’ ranonkelvariëteit:
“De Charlotte ranonkel heeft zo’n levendige uitstraling. Met zijn grote hoofd en de stand van de bladeren lijkt hij op een grote open pioenroos. Dat maakt het de meest gewilde ranonkel van dit moment.”
Kenishi Saito, de COO Managing Director van de Japan Flowers and Plants Export Association JFPEA
“De Ranunculus Charlotte is op de markt in verschillende kleuren en in drie snijstadia: small, middle en premium, zoals je hier op de foto’s ziet. Mijn aanbeveling is om de middelste snit te kopen. Ze zullen zich prachtig openen en hun vaasleven is zelfs veel langer.”
De oorsprong van deze levendige speciale ranonkel
Ranunculus Charlotte is geïntroduceerd door de Japanse veredelaar Aye en wordt exclusief gekweekt in de Flower Spirit Nursery in Japan. Ranonkels komen oorspronkelijk uit Centraal-Azië en zijn uiteindelijk in Europa terechtgekomen. Deze specifieke soort is echter een echte Japanse schoonheid met beschermde knollen van de oorspronkelijke kweker. Dat maakt het een extra specialiteit.
Wist je dat het Japanse ranonkelseizoen synchroon loopt met het Italiaanse seizoen? Deze grote ranonkel neemt meer en meer het ranonkelseizoen over en tegenwoordig zwijmelen bloemisten bij bosjes over de lichtroze, cerise en oranje kleuren van de Charlotte variëteit.
De spectaculaire kleurencombinatie van de Charlotte ranonkel
Als je houdt van felle kleuren met een zachte uitstraling, dan is dit de ideale bloem voor jou, want de kleurenmix in de bloemblaadjes van deze specifieke ranonkel is gewoonweg spectaculair. Hoewel het een lichte mix van kleuren heeft, is de Charlotte ranonkel er ook in lichtroze, cerise roze en oranje tinten. Voor een lente- of zomerarrangement is dit een perfecte keuze omdat het op het eerste gezicht delicatesse, gratie en charme uitstraalt.
Verbazingwekkende kleuren van Charlotte ranonkel
Een samensmelting van kleuren met een donkerroze centrum en meer perzikkleurige buitenranden.
Deze variëteit doet ook wonderen bij het decoreren van een interieur of evenement naar keuze en kan zelfs worden gebruikt als het perfecte compliment en metgezel voor bruidsboeketten. Als je Charlotte ranonkels in een bruidsboeket verwerkt, win je automatisch, want ze zien er onvoorstelbaar mooi uit. Het voegt alleen maar meer volume, textuur en diepte toe met zijn unieke scala aan kleuren en patronen. Al met al zal een ruimte met Ranonkels Charlotte er altijd prachtig uitzien. Sommigen zeggen zelfs dat het een hypnotiserende bloem is die non-stop je aandacht trekt.
Liefde op het eerste gezicht
Charlotte is geen gewone ranonkel en daarom ook niet de goedkoopste. Het wordt geëxporteerd van Japan naar de Verenigde Staten en Europa en het is een dure soort. De export wordt meestal aangevraagd in kleine aantallen van 20/30 stelen per bos om het betaalbaar en interessant te houden voor de bloemist. Maar zodra je deze schoonheid ziet, is dat allemaal vergeten, want het is liefde op het eerste gezicht voor de bloemist. Ze is verkrijgbaar in de grootste maten ranonkels die we kennen: de Superrohne (met een 13,5 cm breed bloemscherm), Rohne (11 cm breed) en Carno (9 cm breed). Hij is verkrijgbaar vanaf de eerste maanden van het jaar tot aan het ranonkelseizoen.
Ontwerpers, handelaren en bloemisten over de hele wereld hebben ontzag voor deze grootbloemige schoonheid. Het is tijd om Charlotte in de schijnwerpers te zetten en haar de schoonheidskoningin van je arrangementen te maken.
Geschreven door n.paulussen op . Gepost in Niet gecategoriseerd.
Tuiniers, deze is voor jullie! Let op een paar tuintrends voor de komende seizoenen.
Tijdens de winter is je tuin misschien uit het zicht, dood of bedekt met sneeuw, maar uiteindelijk komt de lente en staat alles weer in bloei. Hoewel je er waarschijnlijk van uit bent gegaan dat je dit jaar hetzelfde zult doen met je groene buitenruimte, kun je ook dingen veranderen en een van de belangrijkste ruimtes verfraaien – je tuin.
Iedereen is het erover eens dat tuinstijlen, -benaderingen en -filosofieën met elk seizoen veranderen. Voor 2024 hebben tuinier professionals samen met experts van de Pennsylvania Horticultural Society de toptrends voor tuinieren voor dit jaar geïdentificeerd.
Deze tuintrends voor 2024 zijn gebaseerd op wat professionals hebben gezien door conferenties en tentoonstellingen bij te wonen, talloze persoonlijke en openbare tuinen te bezoeken en gesprekken te voeren met andere professionals. Ze zijn een fantastische manier voor tuiniers om inspiratie op te doen. Of je nu een beginner bent of een doorgewinterde expert, deze acht tuintrends en plantenselecties kunnen je ruimte op een laagdrempelige manier nieuw leven inblazen.
1. Planten voor bestuivers
Nu de bedreigingen voor monarchvlinders en andere bestuivers steeds bekender worden, hebben veel tuinliefhebbers interesse getoond in het planten van bestuivingstuinen om niet alleen elke dag de aanwezigheid van zulke prachtige insecten in hun tuin te hebben, maar ook om hun ecosysteem te helpen. Als onderdeel van de tuintrends voor 2024 zullen huiseigenaren melkkruid, vlinderkruid en borage overwegen voor hun tuinen en tuinen. Een grote tuin is niet nodig, denk eraan dat een stoeprand of bloembak ook kan dienen als een optie voor bestuivers.
2. Weiden en Eco-gazons
Tuiniers gaan op zoek naar alternatieven voor gras die weinig onderhoud vergen en beter zijn voor het milieu. Ecologische gazons of ‘ecogazons’ vervangen gras door klavers, kruidachtige planten en andere droogtetolerante en ziektebestendige planten.
Voor mensen die houden van het uiterlijk van een groen gazon, maar op zoek zijn naar minder onderhoud in de vorm van minder maaien of kunstmest, zijn klaverperken een interessante optie in meer gematigde gebieden. Weiden worden ook steeds populairder en huis-tuiniers kunnen een bollenweide aanleggen in de voortuin of inheemse, onderhoudsvrije beplanting in grotere tuinen.
3. Veerkrachtige plantenvariëteiten
Zelfs als je voorzorgsmaatregelen hebt genomen tegen droogte en ongedierte, kan hitte nog steeds een ravage aanrichten. Daarom ontwikkelen veel zaadveredelaars veerkrachtige, open bestoven planten. Naast hun vermogen om te groeien in extreem zomerweer, verminderen veerkrachtige variëteiten de milieu-impact van de groenteproductie. Als groenten minder chemische behandelingen nodig hebben of minder water nodig hebben, wordt het milieu volgens tuinprofessionals minder belast.
4. Fruit kweken in je tuin
Je eigen producten kweken lijkt misschien te moeilijk voor onervaren tuiniers, maar volgens PHS is het thuis kweken van fruit populair geworden als een leuk en onderhoudsvriendelijk alternatief voor het kweken van groenten. Dadelpruimen en pawpaws zijn op dit moment populaire alternatieven voor de meer traditionele peren, appels en perziken onder mensen met tuinruimte om fruit buiten te kweken.
5. Meer grassen en sedges planten
Volgens tuinier professionals blijven grassen en sedges populaire tuinplanten die zowel een decoratieve als ecologische rol spelen. Dankzij het populaire werk van gerenommeerde tuinontwerpers zoals Piet Oudolf, Claudia West, Kelly Norris, Roy Diblick, Jeff Epping en vele anderen, worden deze planten nu algemeen beschouwd als een effectief onderdeel van het tuinontwerp in plaats van als opvulling. Tuinen met inheemse planten en bestuivers leunen zwaar op siergrassen, die steeds populairder worden.
6. Hortensia’s in de tuin
Hortensia’s zullen nooit uit de mode raken en in 2024 zullen ze de tuinarchitectuur en de bloemenindustrie op vele manieren blijven domineren. Er zullen zeker nieuwe hortensiasoorten opduiken en tuiniers zullen hortensia’s in tuinen en achtertuinen blijven implementeren om ze een extra dosis charme te geven.
7. Tropische planten
Tropische planten kunnen elke tuin snel opvrolijken, dus het is geen wonder dat ze een populaire keuze zijn. Volgens PHS zullen tuincentra nieuwe en spannende tropische plantensoorten blijven introduceren. Als je de hele zomer en de herfst een tropische sfeer wilt creëren, overweeg dan om een aantal van deze trendy planten aan je tuin toe te voegen.
8. Milieuoverwegingen
Het is geen verrassing dat veel tuiniers veel belang hechten aan het milieu, maar verschillende milieubewuste praktijken hebben de laatste tijd nog meer aandacht gekregen. Hier zijn verschillende manieren waarop tuinieren milieubewustzijn kan bevorderen:
Bewegingen zoals ‘Leave the Leaves’ in de herfst helpen de hoeveelheid afval te verminderen.
Het omzetten van tweetaktmotoren die op gas werken (blowers, grasmaaiers, enz.) naar machines die op batterijen werken, vermindert de koolstofuitstoot.
Het creëren van habitats voor overwinterende insecten door vaste planten in de herfst niet terug te snoeien, biedt beschutting en een voedselbron voor insecten en dieren.
Rewilding’ of het omvormen van delen van het gazon tot weiden met behulp van milieuvriendelijke beplanting.
Gebruik maken van veenvrije potgrond (een grondsoort gemaakt van een reeks organische materialen, waaronder houtafval, boomschors, kokosvezel, groenafval en gecomposteerd tuinafval) om de vraag naar turf te verminderen. Veengebieden zijn vitale vochtige habitats voor veel dieren, insecten en planten, en het oogsten schaadt deze belangrijke ecosystemen.
Door te kopen van merken die zich richten op inheemse planten kan de biodiversiteit in de achtertuin worden vergroot en het gebruik van hulpbronnen zoals water en meststoffen worden verminderd.
Geschreven door n.paulussen op . Gepost in Niet gecategoriseerd.
Het EMC Trendrapport voor 2024 laat ons kennismaken met de “PROVOKE” trend, een dynamische en rebelse esthetiek die verder gaat dan het traditionele.
Bloemen lokken kleuren EMC trendrapport
In bloemsierkunst is voorop blijven lopen niet alleen een ambitie, maar ook een engagement. Nu we aan de vooravond staan van 2024, staat de relevantie van opkomende trends centraal. Dit biedt floral designers een canvas rijk aan innovatie en grenzeloze creativiteit. Hoofdinstructeur Tomas De Bruyne, van het gerenommeerde EMC bloemschikopleiding, onderstreept het belang van het begrijpen en omarmen van opkomende trends in bloemschikken, en overstijgt het louter volgen van trends. In het volgende onderzoek duiken we in het EMC Trend Report 2024, met de nadruk op de intrigerende trend “PROVOKE” – een rebellie die geworteld is in de natuur, bewustzijn en vindingrijkheid.
In de bloemenwereld manifesteert de “PROVOKE”-trend zich als een mix van op de natuur geïnspireerde rebellie, bewuste vindingrijkheid en actieve betrokkenheid. Het kleurenpalet, dat wordt gekenmerkt door aardse en zandkleurige tinten, vergezeld van steengrijze tinten, weerspiegelt een terugkeer naar de wortels van de aarde. Met name het gebruik van militair blauw introduceert een tegenstrijdig maar harmonieus element, dat zowel tegenstrijdigheid als de essentie van water in het ecosysteem van de aarde symboliseert.
Hoe ontketent de “Provoke” trend je creativiteit?
De essentie van de “PROVOKE” trend wordt samengevat in de vijf sleutelwoorden: bewustzijn, natuurlijk, vindingrijk, rebels en betrokken. Deze sleutelwoorden dienen als leidraad voor floral designers die de geest van deze rebelse esthetiek willen belichamen. Bewustzijn weerspiegelt de nadruk die de trend legt op het maken van weloverwogen keuzes en het bewust in vraag stellen van autoriteit. Het trefwoord ‘natuurlijk’ onderstreept de terugkeer naar de wortels van de aarde, met aandacht voor organische texturen, vormen en vormen. Resourceful benadrukt de innovatieve oplossingen en duurzaamheid die inherent zijn aan de rebellie en toont het vermogen van de industrie om creatieve alternatieven te vinden. Rebels geeft de essentie weer van het feit dat de trend afwijkt van traditionele ontwerpnormen, waarbij imperfecties en asymmetrie worden omarmd als uitingen van verzet. Betrokkenheid moedigt actieve betrokkenheid aan en nodigt florale ontwerpers uit om dynamisch en creatief bij te dragen aan deze bewuste en rebelse beweging. Deze trefwoorden verwoorden niet alleen de belangrijkste kenmerken van de “PROVOKE”-trend, maar dienen ook als een routekaart voor bloemisten om hun creaties te inspireren met de rebelse en harmonieuze geest van op de natuur geïnspireerd design.
Gebruikt u de onbeperkte bronnen van de natuur?
Het kleurenpalet van de “PROVOKE”-trend getuigt van zijn rebelse en toch harmonieuze aard en wijkt duidelijk af van de conventionele esthetiek van bloemendesign. Aard- en zandtinten overheersen en weerspiegelen de tinten die we terugvinden in de natuur, vooral in de aardkorst. De nadruk ligt hier niet op het levendige groen van de weelderige vegetatie, maar eerder op zand- en steenkleuren, die een terugkeer naar de elementaire fundamenten van de aarde symboliseren. Het militaire blauw speelt een dubbele rol en voegt een tegenstrijdig maar complementair element toe aan de overwegend bruingetinte combinatie. Aan de ene kant valt het op als een vreemde eend in de bijt en zorgt het voor een visuele tegenstrijdigheid; aan de andere kant integreert het naadloos en symboliseert het zowel tegenstrijdigheid als het essentiële element water. Dit zorgvuldig samengestelde kleurenpalet moedigt floral designers aan om de subtiele nuances van de natuur te verkennen, aardse karakters in hun creaties te verwerken en een gedurfd statement te maken dat de traditionele verwachtingen uitdaagt, wat de weg vrijmaakt voor een rebelse maar harmonieuze bloemenrevolutie.
Je grenzen verleggen met de juiste elementen
Centraal in de “PROVOKE” trend staat een diepgaande verkenning van textuur, met een viering van ruwe, onafgewerkte texturen die doen denken aan de oerpracht van de natuur. Organische vormen staan centraal, waarbij rigide symmetrie en precisie worden verworpen ten gunste van imperfecte en asymmetrische ontwerpen. Materialen als steen, stro en gras beleven een revival en symboliseren een verbinding met de ongeraffineerde elegantie van de aarde.
Bij het ontcijferen van de trends die de florale industrie in 2024 zullen bepalen, komt de “PROVOKE” trend naar voren als een rebelse maar harmonieuze kracht. Het nodigt florale designers uit om normen in vraag te stellen, bewuste vindingrijkheid te omarmen en zich actief te engageren met de evoluerende complexiteit van de samenleving. De samensmelting van op de natuur geïnspireerde rebellie en innovatieve designkeuzes in materialen, kleuren, vormen en texturen maken van “PROVOKE” een trend die het waard is om te verkennen en te verwerken in je florale expressies.
Deze trend biedt prachtige mogelijkheden om een grote verscheidenheid aan botanische planten te gebruiken, passend bij zowel het kleurenpalet als de trendidentiteit.